Ahad, Februari 27, 2011

Amaran MBKT buat pemilik haiwan degil

KUALA TERENGGANU - Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) akan mengambil tindakan tegas terhadap penternak lembu yang didapati masih berdegil membiarkan ternakan itu berkeliaran di atas tanah perkuburan Cina milik Persatuan Hainan dan Persatuan Guang Dong Terengganu di Jalan Pusara di sini. 

Ketua Unit Persekitaran MBKT, Suzaimi Mazlan berkata, tindakan tegas terpaksa diambil rentetan aduan daripada kedua-dua persatuan itu yang tidak berpuas hati dengan tindakan segelintir pemilik lembu yang membiarkan haiwan itu bebas berkeliaran di kawasan tersebut, yang didakwa sudah berlarutan sejak pertengahan tahun lalu lagi. 
“Sebelum ini, kami menerima banyak aduan berkaitan masalah ini daripada wakil persatuan terlibat dan mereka mendakwa kebanyakan pemilik haiwan ternakan ini tinggal di rumah setinggan berhampiran. 

“Melalui aduan yang diterima, pihaknya mendakwa segelintir pemilik ternakan ini mengikat tali pada batu nisan bagi memastikan haiwan ternakan itu tidak lari dan tindakan tidak bertanggungjawab itu menyebabkan kira-kira 25 batu nisan kecil yang ada rosak dan patah,” katanya. 

Dia berkata demikian kepada pemberita ketika meninjau lokasi kawasan tanah perkuburan Cina yang dimaksudkan untuk melihat sendiri situasi dan keadaan persekitaran sebagaimana aduan diterima.


Menurutnya, dalam operasi yang akan dilancarkan itu, lembu yang dijumpai dibiarkan berkeliaran di luar kawasan kandang akan dirampas dan ditahan di pusat tahanan haiwan MBKT di Chendering.

“Pemilik ternakan yang ingin menebus semula haiwan ternakan perlu mengangkat sumpah dan membayar denda RM250 setiap seekor dalam masa tujuh hari, tidak termasuk caj makanan RM30 sehari.

“Bagi binatang yang tidak ditebus, kami akan membuat lelongan dengan cara berkelompok berdasarkan undang-undang kecil haiwan merayau MBKT 1991,” katanya.

Bagaimanapun, Suzaimi berkata, sebelum tindakan tegas itu diambil, pihaknya akan turun padang mengenal pasti pemilik lembu terlibat untuk menasihati dan memberikan amaran agar jangan bertindak sedemikian lagi.

Sementara itu, katanya, jika orang awam ingin membuat sebarang aduan berkaitan haiwan ternakan berkeliaran di kawasan awam boleh menghubungi melalui talian 013-9858824 atau 09-6203292 agar tindakan segera dapat diambil oleh baha­gian penguat kuasa MBKT.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan